Рефераты по истории Украины
| |
UnInstaller | Дата: Понедельник, 09.03.2009, 22:46 | Сообщение # 1 |
Admin
Группа: Администраторы
Сообщений: 199
Дата регистрации: 23.02.2008
Пол: Парень
Откуда: Украина
Репутация: 14
Статус: Offline
| ДАНИЛО ГАЛИЦЬКИЙ (укр) Зовсім малим хлопчиком, у чотири роки, його посадили на "золотокований" престол Галицько-волинського великого князівства. У розквіті сил і слави загинув батько, Роман Мстиславич, безстрашний переможець половців та "иных народов", як звали його літописці. Удова, княгиня Анна, залишилася з двома синами, молодшому з яких, Василькові, ледве виповнилося два роки. Одразу ж по досягненні сумної звістки про смерть Романа проти його родини піднялося могутнє галицьке боярство, подолане, але не викоренене великим князем. За боярами стояли належні їм міста й села, величезні багатства, тисячі озброєних людей. Княгиня відчула, що втрачає грунт під ногами. Волинянка за народженням була чужою у Галичі, де прожила з чоловіком трохи більше п'яти років, ні в що не втручаючись, поглинена турботами про дітей. Вона могла спертися лише на хоробру, але нечисленну дружину Романа та на купку волинських бояр, що залишилися вірними родині сюзерена. Велика смута розпочалася в Галицькій землі, з сумом занотував літописець. Анні з синами довелось залишити Галицьке-Волинське князівство й просити притулку у володарів сусідніх держав, Польщі й Угорщини, з якими її чоловіка зв'язували союзні взаємини. Сама вона з Васильком їде до Кракова, а Данила з кимось із ближніх бояр Романа відіслали до Буди, де він на кілька років став другом свого ровесника Бели, сина короля Андрія. Тим часом феодальна анархія настала на Галицько-Волинській Русі. Бояри, розбившись на кілька партій, невпинно ворогували, закликаючи на престол підхожих собі претендентів. Руйнацію державної структури ще недавно сильного та єдиного великого князівства яскраво характеризує факт самочинного вокняжіння в Галичі 1212 р. боярина Володислава, проводиря ворожої до Романовичів партії земельної аристократії. То було найбрутальнішим порушенням норм феодального права Давньої Русі, згідно яких князем міг стати лише той, хто ним народився, тобто член династії Рюриковичів. У перебігу більш ніж тридцятилітньої боротьби за Галич і його землю між іноземними феодалами, прийшлими здалеку руськими князями та місцевими боярами Данило кілька разів сідав на хиткий галицький престол, і кожного разу його скидали бояри. Але князь не втрачав оптимізму. Перебуваючи у волинській глушині, в маленьких містах Тихомлі й Перемишлі, Романовичі, за словами галицького літописця, «стали княжити там із своєю матір'ю, на місто Володимир поглядаючи. Й мовили вони: «Як там не крути, а Володимир буде наш!» Зовсім юний, але розумний, розважливий, сміливий і наполегливий Данило з кожним роком наганяв страху на галицьке боярство, яке не могло не зважати на народне прагнення бачити старшого Романового сина великим князем. Тому 1219 р. бояри запросили на княжіння уславленого полководця Мстислава Мстиславича на прізвисько Удатний, тобто удачливий. Мстислав дійсно був непереможним полководцем і за три роки до того виграв знамениту Липицьку битву у володимиро-суздальських князів, найсильніших на тогочасній Русі. Мстислав княжив до того в Новгороді Великому, але так само, як і всі інші князі, непевно почувався на престолі, бо новгородські бояри щомиті могли вигнати його. Тому і пристав на пропозицію перебратись до Галича, не відаючи, що змінює одне лихо на інше, набагато більше. Дуже швидко він потрапляє у повну залежність від галицьких великих бояр, які крутили ним на власний розсуд. Всього того Данило тоді не знав. Йому просто було образливо бачити чужинця на батьківському престолі. Але юний князь добре усвідомлював, що час його ще не настав, що не склалися умови для рішучого наступу на Галич. І він прийняв вокняжіння Мстислава в Галичі зовні спокійно. Більше того, вирішив укласти союз із новим князем і одружився з його дочкою Анною. Не встиг огледітися Данило, як юність минула. Та чи й була вона? Адже ще малим хлопцем мати й волинські бояри посадили його на високого батькового коня й сказали: «Ти наш повелитель і заступник, веди нас!» І княжич на все життя запам'ятав ці слова. Він з малих літ виявляв неабияку розсудливість і почуття обов'язку щодо своєї родини і оточуючих його бояр і старших дружинників, роздумував про державні справи й про долю Русі. Де вже йому було виявляти юнацький запал і безпосередність! 1219 р. Данилові виповнилося лише 18 років, але в суспільстві його сприймали як дорослого й досвідченого мужа, про що не раз свідчить галицький літописець. Та й сам князь розумів, що він, і лише він, є опорою дому Романовичів, єдиним, хто може захистити його й відновити втрачену єдність Галицько-Волинського великого князівства. Не дуже-то розраховуючи на підтримку тестя, Данило починає прибирати до рук волинську отчину Романа, не замахуючись поки що на галицьку. Він пориває стосунки з польським князем Лєшком, переконавшись, що той не зберігається виконувати зобов'язань перед Романовичами, взятих під час переговорів з Анною, натомість зазіхає на волинські землі. Як з гордістю повідомляє галицький книжник, Данило «поїхав разом з братом і захопив Берестя, Угровськ, Верещин, Стовп'я, Комів і всі окраїни» Волині з боку Польщі, тобто відвоював Берестейську та Забузьку землі. Розлючений Лєшко спробував силою зброї повернути втрачене, але волинські полки під проводом молодого князя завдали полякам поразки і «гналися за ними до річки до Вепра», тобто до кордону. Вивівши з гри польського князя, Данило повернув до складу Волині удільне князівство спільника Лєшка белзького князя Олександра. Та раптом тесть Мстислав, що не схотів допомагати Романові проти Лєшка, під'юджений боярами, втрутився і звелів віддати Белз із землею зрадливому Олександрові. Лєшко змовчав, бо не хотів розпалювати нової усобиці. А стосунки між тестем і зятем натяглися. Трохи зблизила їх знаменита битва на Калці. За 16 років до вторгнення у Східну Європу керівництво Монгольської держави вирішило провести розвідку боєм і послало на схід 30-тис. кінноту на чолі з найбільш досвідченими воєначальниками Чінгісхана Субудаєм і Джебе. З боями продершись крізь Закавказзя і Крим, монголо-татарське військо у причорноморських степах ударило на половців. Зазнавши тяжких втрат, половецькі хани, очолювані Котяном, тестем Мстислава Удатного, попросили помочі в руських князів. Ті згодилися допомогти, й об'єднане військо рушило з Києва на південь. Наприкінці травня 1223 р. русько-половецька рать зустрілася з монголо-татарською кіннотою на річці Калці. Справа йшла до генеральної битви, аж коли почалася суперечка поміж руськими князями. Мстислав Удатний, що мав заслужену репутацію першого воїна на Русі, без погодження з іншими князями й спираючись на власні сили й дружину самого лише Данила, кинувся на ворога. Легкоозброєні кіннотники Субудая й Джебе не витримали шаленого удару важкої рицарської кінноти Мстислава й почали відступати. Щоб якось виправити становище, монгольські воєначальники контратакували половців, і ті побігли. Перелякана орда налетіла на табір, де знаходилися київський, чернігівський, смоленський та інші князі, й зім'яла його. Це призвело до паніки в руському стані. Калкська битва принесла прикру поразку Русі. Данило ж відзначився на Калці. Він виявив себе мужнім і хоробрим воїном, умілим полководцем. У Галицькому літописі читаємо високу характеристику його поведінки в бою: «Був він одважний і хоробрий, від голови до ніг не було на ньому ганджу!» Молодий князь виніс повчальні уроки з поразки на Калці. Він уперше зіткнувся зі страшним ворогом, який незабаром встановить на Русі на двісті з лишком років тяжке іго, й переконався, що його можна здолати, лише напруживши сили всіх руських князівств і земель. Напевне, в той гіркий день у нього зародилася думка про об'єднання вже не тільки Галичини з Волинню, а й принаймні всіх південноруських земель. Уся наступна діяльність Данила підтверджує цю думку. Аж до смерті Мстислава Удатного, що продовжував відігравати в Галичі непривабливу роль боярської маріонетки, Данило не претендував на галицький княжий стіл. Того вимагали обов'язки честі, поваги до старшого, до тестя. Щоправда, Мстислав не був вартий тієї шани й уваги, які виявляв до нього зять. Він був не лише слабким правителем, а й підступною, нещирою людиною. Врешті-решт, намовлений боярами, князь добровільно зрікся Галича на користь угорського королевича Андрія, а сам подався до невеликого міста Торчеська, що стояло на південному рубежі Київської землі, де й помер 1228 р. Галицький літописець звідкись дізнався, що перед смертю Мстислав ніби вибачився перед Данилом: «Сину! Согрішив я, що не дав тобі Галич, а віддав іноплеменникові за порадою брехливого боярина Судислава, обманув він мене». Але те запізніле каяття — та й чи не вигадав його прихильний до Данила літописець?! — вже нічого не могло змінити для князя. Все ж таки смерть тестя розв'язала руки Данилові. Продовжуючи по клаптику збирати волинську отчину, він готується до вирішального наступу на Галич. Зосередивши під своєю владою Луцьку, Белзьку й Пересопницьку землі, князь вирішує: настала пора відбити у бояр і угорського королевича галицьку отчину. Народ Галицької Русі загалом співчував намаганням Данила повернутися на батьківський престол і допомагав йому. Адже в Галичі сидів угорський королевич, що був іграшкою в руках боярства. Феодальна олігархія розперезалась, нещадно грабуючи трудовий люд, мораль і закон для неї не існували. З гіркотою галицький літописець пише про черговий спалах феодальних замішань: «Почнемо ж вивідати про незліченні раті, й про великі діяння (Романовичів. — Авт.), і про часті війни, і про численні крамоли (бояр. — Авт.), й про часті повстання, й про багато мятежів (боярства. — Авт.). Змолоду не було спокою Данилові й Всилькові». Протягом кінця 20—30-х рр. Данило Романович докладав зусиль до оволодіння Галичем. З цією метою він створює небачене раніше на Русі військо — регулярну професійну піхоту, яку літописець називає «пешцами». Добре озброєна й навчена, вона принесла князеві всі його великі перемоги. Адже дружина, рицарська кіннота, була нечисленною, її доводилося підсилювати загонами бояр, а значить, залежати від них. Створивши піше військо, Данило Романович зумів відвоювати у бояр і королевича Галич й відновити Галицьке-Волинське князівство. Сталося це 1238 р. Того самого року Данило поставив під свій контроль стольний град Руської землі. Тоді помер його багаторічний союзник, київський князь Володимир Рюрикович, і престол захопив ворог Данила, смоленський князь Ростислав. Галицько-волинський володар вигнав його з Києва і доручив місто намісникові, боярину Дмитру, наказавши обороняти град «від іноплеменних язичників, безбожних татар». Дмитро з честю виконав наказ свого князя й бився до останнього. Вражений його мужністю, Батий відпустив тяжкопораненого Дмитра з полону. Монголо-татарська навала не обминула Галицько-Волинську Русь. Були захоплені й розграбовані ворогом Галич, Володимир і більшість міст князівства. Данило тоді перебував у Польщі, марно намагаючись розбудити бойовий дух у серцях князів і рицарів. Повернувся він додому після того, як полки Батия пішли до Угорщини. На рідній землі князя зустріли смерть, руїни й згарища. Як пише галицький книжник, «Данило з братом прийшли до Берестя й не змогли вийти в поле через сморід від безлічі вбитих. Жодної живої людини не залишилося у Володимирі, церква святої Богородиці була заповнена трупами, інші церкви були повні трупів і мертвих тіл». Якщо вірний своїй емоційній манері письма літописець навіть перебільшив втрати русичів, все одно становище було вкрай тяжким. «Батиїв погром», як назвали події 1237—1241 рр. давньоруські книжники, підірвав могутність князівств і земель, послабив у них центральну владу. Знову повстали проти Данила бояри, і не лише галицькі, а й частина волинських. Як з обуренням розповідає літописець, «Данило повернувся у свою землю й прийшов до міста Дорогичина й хотів увійти до града, та йому заявили (бояри. — Авт.);. «Не увійдеш ти до міста». Тоді він мовив: «Це був наш град і батьків наших, а ви не дозволяєте мені увійти до нього». І пішов він геть, думаючи так». Пізніше Данило, відновивши свою владу в Дорогичині, мовив: «Це моє місто, давним-давно я взяв його у бою». Данило тоді пригадав блискавичну воєнну кампанію, яку провів навесні 1238 р. проти рицарів-хрестоносців з так званого Добжиньського ордену, що незадовго перед тим захопили волинське місто Дорогичин. На жаль, галицький літописець лише кількома словами згадав про ту подію. Але з іноземних джерел відомо, що тоді Данило штурмом здобув Дорогичин, який хрестоносці встигли фортифікувати, й захопив у полон рицарів та їхнього проводиря Бруно. Це була перша перемога Русі над хрестоносною агресією. Якщо на Волині Данило зумів швидко відновити свою владу, то інакше сталося у Галицькій землі. Бояри за традицією вирішили протиставити законному князеві іншого претендента. Для цього вони запросили на престол чернігівського княжича Ростислава, що, зрозуміла річ, не мав коренів у Галичині й неминуче перетворювався на ляльку в боярських руках. Так воно й сталося. Однак Данило з Васильком зібрали велике військо, головну ударну силу якого складали «пешцы», а також рицарська кіннота дружини князя й загони бояр, і завдали поразки Ростиславу під галицьким містом Ярославом улітку 1245 р. Незважаючи на те, що угорський король прислав Ростиславу сильне військо, а галицькі бояри — власні численні й добре озброєні загони, битва принесла повний успіх Данилові, котрий виявив себе талановитим полководцем. Забезпечивши шляхом переговорів з Батиєм під чав поїздки 1245 р. до столиці Орди Сараю свою землю від татарських намісників і сплати постійної данини, Данило Романович зосереджується на зміцненні рубежів князівства, будівництві фортець нового типу, які б стояли на горбах і мали кам'яні стіни. Такі фортеці монголо-татари штурмувати не вміли. Князь шукає союзників на Русі та за її межами. Він укладає угоду з молодшим братом Олександра Невського Андрієм, тодішнім великим Володимиро-Суздальським князем. Однак ординські правителі, що пильно стежили за найменшими проявами визвольних змагань, 1252 р. послали каральну експедицію проти Андрія, так звану Неврюєву рать (на чолі а воєводоююєм) і вивели Андрія з гри. Він втратив великокнязівський стіл і втік до Швеції. А старший його брат Олександр, який став відтоді великим князем, так і не зібрався виступити проти поневолювачів. Втративши єдиного сильного союзника на Русі, Данило Романович був змушений відповісти згодою на пропозицію папи Інокентія IV прийняти королівську корону, що, як сподівався римський первосвященик, поставить галицько-волинського князя в залежність від нього. Щоб заохотити Данила, Інокентій IV 1253 р. оголосив хрестовий похід проти татар, закликавши до участі християн Польщі, Чехії, Померанії й Сербії. То був підступний маневр, адже похід не міг відбутися з багатьох причин, і намісник святого Петра добре про це знав. Перелічені в папській буллі країни загрузли у війні за австрійську спадщину, більшість переживала політичну кризу, та й всі разом вони були надто слабосилими, щоб зважитися виступити проти монголо-татарських ханів. Чи то хитрий маневр Інокентія IV зробив своє, чи то Данило, втративши союзника на Русі Андрія Ярославича, зневірився у можливості збити загальноруську коаліцію проти Орди, важко сказати. Але після роздумів він зважився прийняти корону з рук папського легата Опізо. Коронація пройшла буденно у прикордонному з Польщею волинському місті Дорогичині у другій половині 1254 р., під час походу галицько-волинських ратей на ятвягів. Гадаємо, що Данило коронувався тому, що зважився дати бій монголо-татарам і сподівався вплинути своїми рішучими діями на християнське воїнство Заходу, яке ніяк не могло піднятися на боротьбу з Ордою. Того самого року Данило дав відсіч татарському воєводі Куремсі, що зробив спробу окупувати галицьке Пониззя. Далі наш князь перейшов у рішучий наступ проти орди Куремси, не раз завдавав їй поразок, тому ординські правителі відкликали Куремсу, що став боятися Данила й уникати сутичок з русичами, й прислали на його місце досвідченого полководця Бурундая з величезним військом. Те сталося 1258 р. Данилові годі було сподіватися на допомогу ззовні. Адже незабаром після коронації він пориває стосунки з папою, оскільки той не думав про підтримку Русі в боротьбі проти Орди, а намагався насадити католицизм у державі Романовичів. Угорський король та польські князі поринули у власні справи й навіть не думали про поміч сусідові. Тому Данилові нічого не залишалось, як скоритися долі. Він наказав зруйнувати укріплення найбільших галицьких і волинських міст і розпрощався з надією вигнати ординців з Руської землі. Те гірке розчарування не минуло марно для князя. Останні роки життя Данило Романович хворів, майже втратив зір. 1264 р. він помер у збудованому ним улюбленому місті Холмі. З його смертю закінчило існування Галицько-Волинське велике князівство, одне з наймогутніших державних утворень Східної Європи. Галицька і Волинська землі були поділені між його та брата Василька синами. По суті, повернулися часи феодальної роздробленості. Однак до війни не дійшло. Викоренення Данилом галицького боярства позбавило на довгий чаc грунту усобиці в Галицько-волинській Русі. Історики високо оцінюють державну діяльність Данила, Він був людиною непересічних політичних і військових здібностей. Незважаючи на несприятливі умови ворожого оточення, протягом сорока років вів війну з боярською опозицією й здолав її. Князь об'єднав Галичину й Волинь, докладав величезних зусиль до згуртування Південної Русі. Головними ідеями його життя були відновлення Галицько-Волинського великого князівства й вигнання монголо-татарських поневолювачів з Русі. Не вина Данила, що йому не вдалося здійснити другий задум. Занадто сильними були окупанти, занадто слабкою — Русь, бо залишалася роз'єднаною. Але все те аж ніяк не применшує життєвого подвигу Данила, князя Галицького.
http://vkontakte. ru/prog_mc http://vkontakte. ru/metallizard
|
|
|
Эти пользователи подлагодарили UnInstaller за это полезное сообщение: |
|
|
UnInstaller | Дата: Понедельник, 09.03.2009, 22:47 | Сообщение # 2 |
Admin
Группа: Администраторы
Сообщений: 199
Дата регистрации: 23.02.2008
Пол: Парень
Откуда: Украина
Репутация: 14
Статус: Offline
| Владимир Мономах Жемчужина древнерусского писательства, составленный в XIII ст. Галицко-волынская история начинается похвалой герою одного из очерков этой книжки, князю Роману Мстиславичу. В похвале говорится, который Роман «победил вовсе языческие народы мудростью своего ума», обнаруживал большую мужество и полководческое умение. Летописец подчеркивает, который во всем тому Роман «наследовал деда своего Мономаха, который победил плохих измаилтян, которых зовут половцами, отогнал Отрока к Обезив (Грузии. — Авт.), впоследствии Железные ворота, а Сирчан остался гадательно Дона, питаясь рыбой. Тогда Владимир Мономах пил золотым шлемом Дон, захватил всю землю их (половцев. — Авт.) и прогнал окаянных агарян1. После смерти Мономаха в Сирчана оставался беспримерный гудець (певец и музыка. — Авт.) Орь. И послал его Сирчан к Обезив, беспричинно сказав: «Владимир умер. Вернись, брате, пойди к своей земле! Передай Отроку эти мои слова, запой песен половецких, буде же не захочет вернуться, дай ему понюхать траву, которая зовется емшан» (полынь. — Авт.). Отрок не захотел ни возвращаться, ни прислушиваться песен. И тутто Орь дал ему ту траву. И если он ее понюхал, то заплакал и молвил: «Лучший в свою землю костями лечь, чем для иностранный прослыть». И пошел он к своей земле...» Как показали фольклористы, заранее нами — глава половецкой песни, составленной в XІІ ст. В ее основе лежат действительные исторические события и факты, о чем довольно приличествовать диатриба дальше. Мы же навели ее в начале рассказа о Владимире Мономаха, для показать, который громкой была популярность этого выдающегося полководца и правителя, если даже самые свирепые враги с таким почетом и страхом заранее умершим уже героем воспели его. Самим своим рождением Владимир был обязан, вдруг это ни странно выглядит, кровавой войне, которая вспыхнула в 1043 г. между двумя большими государствами средневековья: Византией и Киевской Русью. В предыдущих очерках не однажды вспоминалось сравнительный этой последней войне между двумя странами. Здесь же сосредоточим внимание для одном из ее последствий — династическом браке дочери греческого императора Константина IX Мономаха Анастасии (некоторые источники называют ее Марией) с любимым сыном Ярослава Всеволодом. Ярослав выделял Всеволода между других своих сыновей — мужественных рыцарей, безумных любителей военного дела и охоты, ввек желающих к походу alias войне. Потому который Всеволод был сообразно натуре ближайшим к отцу, любил книжки и ученость. При воспоминаниями самого Владимира Мономаха, его отец, «сидя дома, знал пять иностранных языков». Среди них, несомненно, были древнегреческая и латинская, опытность которых в то век было обязательным для каждого хорошо образованного человека. Под 1053 г. Нестор с гордостью записал в своей летописи: «У Всеволода родился дитя путем дочери царской, грекини, и назвал его отец Владимиром». То был не первым династический негодное между правящими домами Византии и Руси. Ведь Владимир Святославич также обручился с греческой принцессой Анной, всетаки имел путем нее едва дочь. Впервые в древнерусской истории будущий киевский командир родился путем византийской принцессы. Его императорское источник очень импонировало киевским и другим древнерусским книжникам. Они гордились его родословной. В достопримечательностях старого красного писательства учеными обнаружены лес легенд о князе Владимире, которого ввек называют впоследствии родовым именем матери Мономахом. Родился Владимир, быстрее всего, в стольном граде Руской земли. Ярослав Мудрый любил Всеволода и предпочитал владеть сына быть себе. Да, по-видимому, и рос алчность скромный княжич быть пышном дворе деда, помалу учился грамоте, после разным наукам... Но в начале 1054 г. умер уже старый (минуло 75 лет) Ярослав. Согласно его завещания, вписанного Нестором к «Повести временних лет», Древнерусское государство было разделено между тремя старшими сыновьями умершего. Ярослав велел: «Поручаю заместить меня для столе моему в Киеве старшему сыну моему и брату вашему Изяславу; слушайтесь его, вдруг слушались меня, пусть он заменит вам меня. А Святославу даю Чернигов, а Всеволоду Переяслав». Выполняя последнюю волю отца, Всеволод с причудник нехиттю перебрался из пообношенного громадными валами Киева, который защищался всем войском Руси, к небольшому и опасному, слабо для то век укрепленного Переяслава Южного. Город был выдвинут в кочевницкий поле и гадательно ввек находилось в ожидании нападу врага. Там, в родительском тереме, скоро всплыли детские годы Владимира. Лишь детские, потому который юношества он не имел — залпом стал мужем. В середине XI ст. в южнорусских степях происходила замена одних врагов Руси другими. Разгромленные Ярославом в 30-х гг. печенежские орды откатывали к берегам Черного моря. Но и там им не было воли. Заявились другие, еще более сильные, еще более многочисленные кочевники — половцы и оттеснили печенегов для юг, в Дунай обломки печенежского союза племен — торки, берендеи, ковуи, бремя и тому подобное — сумели как-то удержаться в степи, перейдя для службу к киевским князьям. Они стали в приключении Древнерусскому государству в длительной борьбе с половецкими ордами, которые отаборились для огромном обшири путем Азовского, моря к Черному, путем устья Дона к устью Дуная. Первым для пути половцев появилось Переяславское княжество. Оно заградило способ и приняло для себя главный удар невиданного ранее врага, который впоследствии военной мощью в маломальски однажды превышал врага прошлых дней — печенегов. С детских лет Мономах вынуждать был разоряться для боевого коня и помериться силами с половецкими ханами. Первое широкомасштабное набег половецких орд для Русь произошло в 1068 г. Летописец-христианин в духе средневекового писательство, повествует сравнительный этом событии: «Пришли иноплеменники для Руску землю, половцев множество. Изяслав же, Святослав и Всеволод вышли им насупротив для Альту (река в Переяславской земле. — Авт.). И если наступила ночь, они пошли друг для друга. За грехи наши напустил Бог для нас плохих (язычников — Авт.), и побежали руски князья, и победили половцы». Это напрасно короткое извещение наполнено непосредственным ощущением участника битвы. Почему-то она состоялась ночью. Возможно, половецкие ханы решили воспользоваться из эффекта неожиданности, имея книга из лучше, чем их воины, вооруженными рускими конниками? Поражение жен братьев Ярославичив и народного ополчения киевлян для Альте в 1068 г. тяжело поразило сердца руских людей. Академик Б. Рибаков допускает даже, который грустной тому событию посвящено Кое-кто из историков допускает, который 15-летний Владимир Мономах принимал покровительство в той первой несчастливой битве Руси с половцами в 1068 г. Скажем больше: он мог быть одной из активно действующих фигур в ней. Ведь из написанного Владимиром для склоне жизни «Наставления детям» известно, который уже с 12-13 годов княжич выполнял ответственные поручения отца, чаще всего — военного характера. Даже для начала средневековье то был необычно молодой возраст. Хотя формально парня из княжеской семьи уже в 12 лет считали взрослым и даже рукополагали для рыцаря. Но для практике княжичи беспричинно действовали начиная с 16—17 годов. Дело в том, который отец Мономаха Всеволод с молодых лет отдавал первенство книжкам и беседам с учеными людьми и монахами заранее боевым седлом. Он ужасно не любил грясти в походы и вместе воевать, предпочитая строить свара дипломатическим путем alias чужими руками. Вот и стал Владимир боевым мечом в руке своего хитруватого и вайлуватого отца, который посылал сына взамен себя везде, гораздо всего мог. В «Наставлении детям» Мономах сжало, всетаки выразительно описал полное опасностей жизни, которую начал напирать малым еще мальчиком: «А нынче поведаю вам, деть мои, о труде мой, который нес я в разъездах и для ловах с 13 годов. Сначала в Ростов (в Суздальску землю. — Авт.) ходил путем землю вятичив, послал меня туда отец... Еще во втором году ходил я к Смоленская». Можно представить, вдруг временами бояться изредка 13-летнему мальчику, если ехал он для сильном боевом кону впереди малый жены путем дремучие боры междуречья Волги и Оки, где для путниках караулили отряды еще не укрощенных киевским правительством вятичив, для лесных опушках стярчали страшные языческие «болвани», а, сообразно убеждению людей того времени, прятался ли не для каждом дереве Соловей-разбойник. Когда в 1078 г. Всеволод впоследствии смерти старших братьев Изяслава и Святослава сделался большим князем киевским, он посадил для свое помещение черниговского князя сына Владимира. Этим презрел права своего племянника Олега, который вдруг дитя его старшего брата Святослава имел, согласие давних обычаев престолонаследия, подавляющие права для Чернигов. Олег первонаперво времени молчал, потому который в руках Всеволода была военная крепость государства. А вот если в 1093 г. Всеволод умер, дитя Святослава голосисто заявил о своих правах для родительский питание в Чернигове. Историки первонаперво сих пор ломают головы над тем, почему Владимир, который в час кончины отца был в Киеве и беспрепятственно мог занимать власть, не занял великокняжеского места, а уступил его своему старшему брату в первых Святополку. Даже современники не поняли Владимира. Симпатизирующий ему Нестор объясняет такое странное приговор Мономаха нежеланием начинать новинка междоусобие. Это подходящее, всетаки неполное объяснение. Дело заключалось вовсе не в том, который у Владимира не хватало силы, для удержаться для киевском престоле, вдруг думает большинство историков. Считаем, который Мономах буржуазный оказался человеком, который уважал законы общества и принципы замещения княжеских столов для Руси. И еще однажды довел это, если добровольно отдал Чернигов Олегу, а сам поехал к родительской отчини — Переяслава. Казалось, предназначение вела Мономаха замкнутым кругом: младенцем он в зачинщик однажды попал в Переяслав и возвращался туда зрелым сорокалетним мужем. На зачинщик взгляд, Мономах сам устранил себя из политической сцены. Переяславский командир не принадлежал к кругу первых обладателей для Руси, к тому же вовсе его век был поглощен заботами о защите столицы и рубежей путем половцев, которые наглели с каждым годом. Но Владимир не заботился тутто о высоком месте в княжеском роде. Все его мысли и усилия были направлены для оппозиция страшному Половецкому степные. Едва едва поселившись в Переяславе, в 1094 г. Владимир проводит грозный конный рейд в места кочевиск половцев и впоследствии Сулой наносит неудача причудник орде. То была первая серьезная победа русичив над половцами впоследствии маломальски последних лет. Поэтому киевский причудник командир Святополк решает заражаться к Мономаха в грядущих экспедициях насупротив кочевников, стремясь разделить с ним славу победителя и богатые трофеи: табуны коней, ценные ткани, одел, оружие, золото и серебро. Под 1095 г. читаем в «Повести временних лет» гордые болтовня летописца: «Пошли для башне (ячейки половецкого кочевья. — Авт.) и взяли башни и захватили скот и коней, верблюдов и людей, и привели их к земле своей». Минул еще год, и Владимир из Святополком вновь направились для юг во главе объединенных жен нескольких южнорусских князей и нанесли неудача самому сильному половецкому хану Тугоркану, который наложил председателем в ожесточенном бое. Женатый с дочерью Тугоркана Святополк вынуждать был образумиться с гибелью тестя: кучка требовало путем него последовательной и искренней борьбы с кочевниками. В глазах древнерусского народа, который ужасно терпел путем гадательно непрерывных набегов половецких ханов; главной обязанностью и высшей добропорядочностью князей была образование отпора захланному и жестокому врагу. Поэтому с каждым годом рос профессор Владимира Мономаха. Он был единственным между древнерусских князей конца XI — первой половины XII ст., который безвыездно побеждал половецких ханов. Ни одного его поражения не зафиксировали летописцы, которые наивно объясняют победы Владимира Всеволодича «божьим промыслом». В действительности Мономах побеждал половецких ханов, которые гадательно ввек имели численное первенство над ним, благодаря большому таланту полководца. Он, кажется, первым для Руси понял стратегические выгоды, которые давали блискавичнисть рейду, удар в уязвимое помещение врага собранной в стальной кулак важкоозброеной конницы, неожиданность обходного маневра. Так же, вдруг вовсе другие кочевники, половцы впадали в панику, если гонитель заходил в тыл, и бросались в беспорядке убегать. Князь Владимир опирался для взлелеянную им боевую жену — рыцарскую конницу, которая скоро преодолевала, сбивала для землю и затаптывала легковооруженных, лишенных защитных обладункив еще и слабодисциплинованих половцев, которые сидели для малых, хоть и прытких, всетаки слабосильных коньках. Постепенно в общественной сознанию Давней Руси укоренялась мысль, который скромный, казалось бы, Переяславский командир является в сущности первым в государстве — ведь он был главной движущей силой и главарем всех победных походов насупротив половецких ханов. Мономах перехватил у врага стратегическую инициативу, с каждым годом вовсе дальше загоняя его в очко южнорусских степей. Походы объединенных войск руских князей насупротив половцев происходили гадательно ежегодно. «Повесть временних лет» и другие летописи сосредоточили внимание для четырех особливо больших победных походах — 1103, 1107, 1109 и 1111 гг. Именно в результате похода в 1111 г. руски жены прошли вдали к востоку половецкими степями и заставили сына хана Шарукана Отрока эмигрировать с 40-тысячной ордой к Грузии — помните половецкую песню, приведенную в начале этого очерку? Непревзойденной заслугой Владимира Всеволодича заранее своим народом было то, который он лишил Русь для четверть века постоянной половецкой угрозы. Один из древнерусских писателей молвил о Мономаха: «Им половцы пугали детей в колыбели». Когда в 1120 г. дитя Владимира Ярополк очутился с войском для Дону, он не смог даже обнаруживать там половцев, еще внове полновластных хозяев донских степей. Минуло два возраст впоследствии похода руских князей в поле в 1111 г., если в Киеве умер причудник командир Святополк. Он был слабым и изменчивым правителем, окружил себя подхалимами и процентщиками. В народе его не любили, считая Мономаха настоящим главой государства. Поэтому немедленно сообразно кончине Святополка в киевском Софийском соборе собралось вече из знатных горожан и бояр, который приняло постановление: просить Владимира Мономаха забрать престол. После некоторых колебаний переяславский командир прибыл в Киев и торжественно вокняжився в стольном граде Руской земли. Владимир Всеволодич стал большим князем киевским в наклонном, вдруг тутто считалось, возрасте — в 1113 г. ему исполнились шестьдесят. Но он хранил гений и энергию, а гений и приобретенный испытание делали его сильным и мудрым правителем. Мономаховые принадлежит почтение возобновления единоличной монархии Владимира Святославича и Ярослава Мудрого. Везде для Русые князья повиновались ему, зная не всего тяжелую руку, всетаки и справедливую качество своего сюзерена. При княжении Владимира Всеволодича в Киеве (1113—1125) для Руси стихли межкняжеские дрязги, которые были обычной вещью в годы правления его предшественника Святополка. В конце киевского княжения Владимир начал ждать над смыслом жизни, над долями общества, пробовал оценить свою длительную политическую карьеру. Он желал передать громадный испытание потомкам, Стремясь, для они взяли из него лучше всего и не повторяли ошибки. Да, следует думать, было создано Мономахом «Наставления детям». В «Наставлении» старый уже командир листает страницы своей жизни, описывает походы и войны, не скрывает некрасивые поступки, которых допустил для длинном жизненном пути. На этом произведении лежит налет трагизма, который оказалось в его скорбном тоне. Это было вызвано, по-видимому, недосягаемостью того политического и морального идеала, которого хотел командир и не ввек достигал. Вопреки собственным убеждениям логикой политической жизни он втянул в межкняжеское междоусобие и, бывало, нарушал приманка обязательства. Вскоре сообразно написании «Наставления детям» Владимир Мономах умер. Закончил монастырь в расцвете могущества и славы, вдруг его дед Ярослав Мудрый, будучи уважаемым во всех слоях древнерусского общества. На маломальски веков он остался недосягаемым идеалом правителя, способного оборонить родную землю путем врага и веселить внутреннее несогласие. Кончина Владимира Всеволодича ознаменовала стремление целостной эпохи в истории Давней Руси. Раннефеодальная единовластная монархия Мономаха путем маломальски лет потеряла прежнюю целостность и разделилась для полтора десятка земель и княжеств, обладатели которых соперничали впоследствии верховенство в Руский земле. Закончилось и век победных походов руских князей насупротив половецких ханов. Межкняжеские дрязги, которые развернулись и набирали силы сообразно смерти Мономаха, дали помогать половецким ханам есть военную инициативу. И уже никогда Руси не судьба было получить таких славных побед над хищной и неумолимой Половецкой степью, вдруг тогда, если во главе руских ратей стоял причудник единоборец и полководец, официальный виновник и писатель, потомок Ярослава Владимир Всеволодич Мономах. ------------------------------------------------------------------ 1. Согласно библейской истории человечества, вовсе восточные народы, арабы и тюрки в частности, считались сыновьями Измаила и его рабыни Агари. Поэтому-то, следуя высоким традициям библеистики, древнерусские книжники называют печенегов, тюрков, половцев, а впоследствии и татар измаилтянами, alias агарянами.
http://vkontakte. ru/prog_mc http://vkontakte. ru/metallizard
|
|
|
Эти пользователи подлагодарили UnInstaller за это полезное сообщение: |
|
|
|